5 stvari na koje treba obratiti pažnju
Atmosfera povodom novih pravila koja od skoro važe za tehnički pregled za vozila je u Srbiji postala bukvalno “zapaljiva”. Znajući platežnu moć stanovništva, starost i kvalitet voznog parka u Srbiji i mogućnost da se to u skorije vreme promeni, mnogi nisu sigurni kako će njihovi četvorotočkaši proći, tj. da li će proći na tehničkom pregledu kako bi nastavili da se voze po putevima u zemlji, ali i van zemlje. Ovde smo da razjasnimo neke stvari i da pomognemo koliko je moguće.
1. PROVERA VALIDNOSTI DOKUMENTACIJE ZA VOZILO
Čim uđete u servis za tehnički pregled, biće vam zatražena lična karta i saobraćajna dozvola za automobil. Na liniji za proveru tehničke ispravnosti od sada ne mogu biti prisutne osobe koje ne vrše pregled. To znači da vlasnik vozila ne može da “zagleda” šta se radi na pregledu kao ni da suflira kako mu je sijalica crkla baš malopre kad je krenuo. Čak ni zaposleni u servisu koji nisu ovlašćeni za vršenje pregleda ne mogu da budu prisutni na liniji.
Svi podaci iz saobraćajne dozvole moraju biti u skladu sa podacima o vozilu, od osnovnih podataka o brendu, godištu i modelu, do broja sedišta, boje, težine itd. Ako se neki od tih podataka ne slaže, automobil će biti vraćen sa pregleda i ne može da se registruje dok se to ne razjasni.
2. VIZUELNI (SPOLJAŠNJI) PREGLED
Od sada se automobil više neće pregledati čuvenom “šac” metodom, ili metodom “baš me briga kako automobil izgleda ako je ispravan”. Svaki automobil će po dolasku u servis biti detaljno fotografisan, čak 6-7 puta. Vrlo važno – može da se desi da budete vraćeni ako ste odmah posle offroad vožnje po blatu došli na tehnički pregled. Čak i ako je auto prljav mnogo manje od toga, jer prljavština sakriva nedostatke na limariji. Takođe, donji postroj će biti pregledan detaljnije nego do sada pa se preporučuje da auto detaljno operete pre tehničkog pregleda.
Normalno je da sva stakla, retrovizori i svetlosne grupe budu ispravni kako u tehničkom tako i u vizuelnom stanju. Manja oštećenja, kao što su naprsline na vetrobranskom staklu do 10mm ili manja oštećenja na svetlosnim grupama nisu eliminišući faktor. Preporučuje se da ta oštećenja sanirate kako se ne bi proširila ako niste u mogućnosti da deo zamenite pre pregleda.
Ono što je novo u odnosu na prethodne godine je da će se vršiti čak i provera ispravnosti brisača/metlica brisača.
Karoserija automobila mora biti u jednoj boji koja je naznačena u saobraćajnoj dozvoli.
Svi dodaci, nalepnice, spojleri, ili slični delovi koji nisu fabrički, moraju imati atest proizvođača ako utiču na fabričke performanse ili upravljivost vozilom. Vozilo ne sme biti “udareno, čuknuto, nagnječeno…”, čak i oštećenja do 5% koja su se do sada tolerisala više ne prolaze pregled.
3. PROVERA ISPRAVNOSTI VOZILA
Svi mehanizmi na vozilu moraju biti potpuno ispravni, ne “skoro ispravni” ili “malo propali ali rade”. Tu uključujemo upravljački mehanizam, kočioni mehanizam, rashladni sistem… motornu grupu sa pripadajućim agregatima (alnaser, altenator…), izduvni sistem i naravno pneumatike.
Ako uzmemo u obzir da ste automobil u ispravnom stanju dovezli na tehnički pregled, tj. Da mu motor i agregati rade, da nema opasnog curenja ulja, goriva i izduvnih gasova… pregled će izgledati kao i do sada, uz malo detaljniju proveru, i tu prolazite bez problema.
Ono što je važno je da će se pažnja obratiti i na prisustvo katalizatora, DPF filtera, merenje izduvnih gasova i potrošenosti pneumatika.
Automobili koji bi trebalo da imaju katalizator ili DPF filter, a nemaju ga, će automatski na testu izduvnih gasova izbacivati više “čađi” u atmosferu. Verovatno ni taj test ne mogu da prođu.
Meri se i dubina šare na gumama
Što se tiče pneumatika, da li se neko seća da su mu na tehničkom pregledu uopšte merili dubinu šare na gumama? Većina verovatno ne, jer se to nije ni radilo. E, od sada će se i to obavezno pregledati. Propisana minimalna dubina šare za letnje pneumatike je 1,6mm, dok za zimske pneumatike iznosi 4mm.
Ove brojke znače da su vam gume već prilično potrošene i da ste verovatno već trebali da ih zamenite. Da biste izbegli neprijatne situacije na tehničkom pregledu, i uštedeli vreme i novac, proverite pneumatike. Na svakoj gumi bi trebalo da postoji TWI (tread wear indicator), tj. Indikator potrošenosti pneumatika. Njegova lokacija je obično označena sa strane gume kao trougao i oznaka TWI. Izgleda kao poprečna šara na svakoj gumi (vidi sliku).
Ako ste jako blizu da počnete da “trošite” ili već uveliko trošite i TWI, vreme je da zamenite pneumatike novim ili bar boljim, sa dubljom šarom.
4. VREME POTREBNO ZA TEHNIČKI PREGLED
Do sada je za tehnički pregled bilo potrebno, u zavisnosti od servisa, od 10-20 minuta. U nekim slučajevima se vozilo i vozač čak nisu ni pojavljivali u servisu.
Sada je propisano da tehnički pregled po bozilu mora da traje bar 30 minuta. Dokaz za to je fotografisanje i snimanje vozila za vreme pregleda. To je ujedno i dokaz da se vozilo stvarno pojavilo na liniji i da je pregledano redom, po standardima koji su propisani.
Predvidite to vreme kada odlazite na tehnički pregled. Naravno zbog produženog vremena pregleda i termini se zakazuju jer manji broj vozila može da dođe na red. Zakažite na vreme kako ne bi gubil vreme obilazeći servise gde možete odmah doći na red.
5. NOVAC – DA LI ĆE TEHNIČKI PREGLED POSKUPETI?
Verovatno hoće. Zbog povećanog obima posla i vremena potrebnog za izvođenje svih propisnih radnji, ali i dodatne opreme koju će svaki servis morati da ima (kamere, fotoaparat, ostali merni aparati). Naravno, mi ne možemo kao klijenti da utičemo na to, ali možemo da uradimo sve kako bi automobil pripremili za pregled i kako ne bi doživeli da nas sa pregleda vrate, jer onda ovaj iznos plaćamo ponovo, koiliko god puta išli na tehnički pregled.